30 augusti 2013

Precious treasures ♥

Det är en rikedom och en (numera) uppfylld dröm att kunna skala potatis och samtidigt sitta med fötterna i gräsmattan :D 

Jag kunde i princip ingenting om odling när jag flyttade ut på landet i februari detta år. Jag hoppade över alla odlarsidor där det stod att man borde börja med ett fåtal säkra grödor och sedan succesivt öka åren där på. Ivrig som jag är, köpte jag på mig en herrans massa fröer och satte allt inomhus till en början, hehe... Många plantor har fått flytta ut men fönsterbrädorna är fortfarande täckta av diverse grönsaksbuskar XD
Dock var jag lite väl noga med ogräsrensningen och hade inte tagit reda på att den första morotsblasten ser ut som två grässtrån.
Ja.. EN morot missade jag tydligen och det var ju bra. Haha.. nu vet jag det till nästa år :) Då ska det odlas flera olika lila morötter! Och morötter i andra färger med, för den delen!
Körsbärstomaterna 'Black Sweet Cherry' mognar en efter en och de är utsökt söta!
 
'Mei Wei' ser också lovande ut :) Nedan, mina fantastiska ärtor och krispiga sugar snaps!
'Black Plum' har växt till sig i smyg och 'Tigrella' skiftar sina ränder i lagom takt :)
                         
'Sibirijak' blir man glad bara av att titta på och hålla i. Lätt päronformade :)         
De pålitliga bondbönorna! Samt ett första smakprov av rödbetorna och charlottenlöken :) ...och flera sorters sallad!
 
...några stjälkar regnbågsmangold... Goda att koka tillsammans med potatis och de gröna bladen utgör en delikat kombo frästa i vitlök :)
Purjolöken stormtrivs bland jordgubbsplantorna och med några toarullar på blir den vita stjälken längre ;)
...x antal olika sorters pumpa och squash har tagit form och de vackra blommorna lyser som små färgglada solar :)

Love from first 'til the last sight...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar