19 september 2013

Lurig chokladkaka med ätbara blommor

Det finns massor av ätbara blommor och jag har odlat några sorter. Det här är ju bara början som ni förstår!

Nedan, 'Death by Chocolate' som jag kallar den ^^ (Chokladkaka med rödbetor. Mina egna, så klart!) För att kunna äta rödbetor hela året som smakar som färska har jag fått lära mig att lägga in dem i sand och varva betorna med sandlager. Det är viktigt att de inte nuddar varandra, utan att de har tillräckligt med sandspace :)


DU BEHÖVER
2 stora rödbetor
100 g mörk choklad
4 dl vetemjöl
3 dl farinsocker
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 ägg
50 g smör
2 dl mjölk
socker
smör
Till garneringen blandas florsocker med lite vatten eller citronsaft


GÖR SÅ HÄR
Skala och riv rödbetorna grovt
Blanda de torra ingredienserna i en skål
Smält smöret, vispa ägget fluffigt och häll i smör + mjölk 
Vänd i rödbetorna och blanda torra + blöta ingredienser till en smet

Smöra och sockra formen, grädda på 175°C i ca 25 min
Smeta på garneringen när kakan svalnat

Snaska ordentligt och låt dina vänner få gissa ingredienserna! ^_^

                                    ♥


2 kommentarer: