2 maj 2013

Himmel och pannkaka!

Solen värmer, vindarna blåser, en av mina bästa grannar har vårglada hönor som lägger ägg i överflöd och pannkakor står högt på listan över vad jag äter just nu. Pannkakor med sallad och Karintorps ljuvliga tomatsås. Pannkakor och getost med basilika och torkade tranbär. Pannkakor med hummus och persilja. Pannkakor med hemlagad fransk, kompisimporterad fikonmarmelad. Pannkakor med utsökt aubergineröra. Pannkakor med en mördande god plommonpuré. Pannkakor i alla förklädnader helt enkelt..!


Här är ett utmärkt recept även för den som gärna vill äta aubergine men ännu inte funnit en rätt som fått smaklökarna att börja sjunga:

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Dela 2 st auberginer på längden. Lägg dem i en ugnssäker form. Tillaga mitt i ugnen ca 30 min. Gröp ur köttet med en sked. Skala och grovhacka en vitlöksklyfta.
3. Mixa aubergineköttet med 1 vitlöksklyfta, 4 msk olivolja, 4 msk färskpressad citronjuice, 2 tsk tahini, 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. 

Kreationen ovan är kvällens auberginemackor garnerade med basilika och gojibär.

Allt gott och mums tills vi falla..!


2 kommentarer:

  1. Hej där humlan!
    Älskar din beskrivning av dig själv och vill dela med mig av mitt eget grepp om humlande:
    http://herothecoach.com/2013/04/27/humla/
    Gör en bra dag!
    /Helena, initiativtagare #skolvåren

    SvaraRadera
  2. Haha, Tack Helena, det visste jag inte! :D "Att humla, dvs att gå från person till person, nyfiket fråga och lyssna till vederbörandes kunskaper och klokskaper, dela med mig av lite av mina egna dito, och sedan humla vidare (dvs förflytta mig), till nästa person, som jag då kan pollinera både med mina egna kunskaper, men även med det jag snappat upp från de jag redan humlat hos."

    Lysande!

    Kram! Elin

    SvaraRadera